Terapie
|
TERAPIA LOGOPEDYCZNA I NEUROLOGOPEDYCZNA obejmuje swym zakresem pracę z dziećmi, młodzieżą i osobami dorosłymi w przypadku:
a) zaburzeń mowy związanych z niewykształconą kompetencją językową, w tym:
• zaburzenia słuchu, głuchota, niedosłuch
• dyslalia - zaburzenia w realizacji głosek (m.in. seplenienie, reranie)
• alalia prolongata - prosty opóźniony rozwój mowy
• oligofazja - zaburzenie mowy towarzyszące niepełnosprawności intelektualnej
• alalia i niedokształcenie mowy o typie afazji - brak mowy lub niedokończony rozwój mowy z powodu, np. urazu mózgu, wypadku
• opóźnienie mowy w przypadku zespołu mózgowego porażenia dziecięcego, padaczki, dzieci z zespołem poalkoholowym FAS
• dysleksja rozwojowa - specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu oraz specyficzne zaburzenia rozwoju mowy i języka
• autyzm, w tym zespół Aspergera
b) zaburzeń mowy związanych z zaburzeniami sprawności realizacyjnych:
• wczesna interwencja logopedyczna - postępowanie logopedyczne w przypadku noworodków i niemowląt, dzieci w wieku przedszkolnym
• dysglosja - w przypadku osób z wadą zgryzu, ankyloglosją ( skrócone wędzidełko podjęzykowe), w przypadku rozszczepu wargi i podniebienia
• niepłynność mówienia - jąkanie, zacinanie, giełkot
• dyzartria - zaburzenia oddechowo - fonacyjno - artykulacyjne
c) zaburzeń mowy związanych z rozpadem sprawności językowych i komunikacyjnych:
• afazja
• postępowanie w przypadkach chorób neurodegeneracyjnych
• w przypadku otępienia alzheimerowskiego
• w przypadku stanów ograniczonej świadomości i zespołu zamknięcia
• schizofazja
d) mutyzmu wybiórczego.
|